.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تازه‌ترین صف‌آرایی مخالفان و موافقان وحدت ملی

روزهایی که طرح دولت وحدت ملی به موجی سیاسی بر روی مبدع آن تبدیل شد شاید کسی فکر نمی‌کرد آنچه پاییز 87 از سوی علی‌اکبر ناطق نوری مطرح شد پیش‌بینی درباره نزاعی بود که در آخرین روزهای بهار سال بعد رخ می‌دهد.

پایان انتخابات ریاست جمهوری دهم آغازی برای منازعه‌های بعد از آن بود تا جایی که این مسائل به آنجا رسیدکه نشانه‌هایی از خدشه‌دار شدن وحدت ملی در میان بگو مگوهای سیاسی خود را نشان داد و دلسوزان را به در پیش گرفتن رویه‌ای برای خروج از وضعیت فعلی ترغیب کرد.

ارائه طرح حکمیت توسط آیت‌الله مهدوی‌کنی به دنبال طرح وحدت ملی، کاسه صبر حامیان دولت را سرازیر کرد و آنها را خشمگین ساخت به گونه‌ای که حامیان دولت در پارلمان، مصلحت را به کنار گذاشته و به طراحان وحدت ملی تاختند اما نوک پیکان حملات حامیان دو آتشه دولت، فقط هاشمی و اصلاح‌طلبان را نشانه نگرفت بلکه این بار مهدوی‌کنی و محسن رضایی نیز در امان نماندند. اما انتقادات روح‌الله حسینیان در مجلس شامل حال مهدوی‌کنی نیز شد. وی که به عنوان یکی از روحانیون بلند‌پایه خرداندیش همواره در سطح فعالان سیاسی مطرح بوده است و این بار نیز به درخواست مکرر بسیاری از فعالان سیاسی برای اجرای طرح حکمیت پیش‌قدم شده، از تهمت‌ها در امان نماند. حامیان دولت این بار نیز رفتاری مشابه با طرح برون‌رفت از بحران‌ها را در پیش گرفتند اما عصبانیت آنها این بار مشهود‌تر بود به گونه‌ای که حملات رسانه‌‌ای حامیان دولت که به قول برخی از کارشناسان وکیل‌الدوله هستند نه وکیل‌المله، به صحن مجلس کشیده شد. اگر تا پیش از این حامیان دولت در برابر طرح هاشمی در اجلاس خبرگان با مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌های همسو می‌کوشیدند خشم خود را بروز دهند این بار تریبون‌های مجلس بودند که جایگاهی برای بیان اعتراض‌های نمایندگانی شدند که از اطلاق وضعیت کشور به بحران ناراضی بودند و با طرح این سؤال که در واقع زیر سؤال بردن مدیریت دولت بود آشفتگی خود را بروز می‌دادند هنوز حاشیه‌های اختتامیه اجلاس خبرگان پایان نیافته است. در آن افتتاحیه جنجال‌برانگیز، هاشمی خبر طرح برون‌رفت از بحران در کشور را رسانه‌ای کرد. بیان این سخن از سوی هاشمی کافی بود تا حامیان دولت رسالت تاریخی خود را بار دیگر انجام دهند و با یاری از رسانه‌های همسو، موج تبلیغاتی ایجاد کنند که مگر در کشور اتفاق خاصی افتاده است که باید برای برون‌رفت از آن طرح ارائه کرد؟ «چرا هاشمی در مواقعی که باید سخن می‌گفت سکوت کرد.» بعد از ایجاد این موج رسانه‌ای بود که هاشمی در قامت پاسخگویی بر‌آمد و خطاب به حامیان دولت گفت که این طرح محصول رایزنی شخصی وی با مقامات عالیه نظام بوده و در سطح مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است و ربطی به اجلاس خبرگان ندارد که نیازی به اطلاع اعضای اجلاس خبرنگاران از آن باشد به موازات تداوم حاشیه‌های اجلاس خبرگان، طرح دیگری باعث خشم حامیان دولت شد. تهیه راهکاری برای حل مشکلات کشور توسط چهره‌های معقول و خردمند جناح راست از جمله مرتضی نبوی، حبیب‌الله عسگراولادی، محمدرضا باهنر، مصطفی میرسلیم، حسین مظفر و غلامعلی حدادعادل که همگی در مجمع تشخیص عضویت دارند، وضعیت را وارد فاز جدیدی کرد به ویژه اینکه حبیب‌الله عسکراولادی در نشستی خبری به عنوان دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری از ارائه این طرح به مقام معظم رهبری خبر داد.

ورود چهره‌های معقول جناح راست خشم حامیان دولت را چندین برابر کرده بود اما در بحبوحه ارائه این طرح به رهبری، خبر حکمیت آیت‌الله مهدوی‌کنی عضو جامعه روحانیت مبارز به منظور برون‌رفت از وضعیت اخیر و نیل به وحدت ملی سبب شد که حامیان دولت دیگر تاب نیاورند و از تمام پتانسیل‌های خود بهره بگیرند تا مانع موج رسانه‌ای شوند که وضعیت کشور را بحرانی توصیف کرده بود. اما این مسئله سبب نشد که چهره‌های دلسوز کشور که نگران آینده کشور هستند عقب‌نشینی کنند تو اینکه مصباحی‌مقدم به عنوان عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با «خبر» به سابقه حکمیت آیت‌الله مهدوی‌کنی اشاره کرد و گفت که حکمیت ایشان در ابتدای انقلاب نیز مسبوق به سابقه است و ایشان توانست در ابتدای انقلاب نیز حکمیتی بین بنی‌صدر و سایر سران نظام انجام دهد. اما حامیان دولت که طرح وحدت ملی را غیرضروری دانسته امکان حکمیت را منتفی قلمداد کردند به گونه‌ای که علی زادسر نماینده مجلس هفتم، حکمیت بین احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی را بی‌معنا تلقی کرد و در گفت و گو با خبر تصریح کرد: حکمیت بین میرحسین موسوی که حقوق شهروندی را رعایت نکرده است و احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور بلاموضوع است زیرا ایشان در جایگاهی نیست که بخواهد چنین ادعایی داشته باشد. زادمهر در ادامه اظهار داشت: حکمیت در تاریخ از سابقه خوبی برخوردار نیست هر چند بین این ده فرد نمی‌توان حکمیتی انجام داد اگر هر دو فرد در یک جایگاه بودند حکمیت معنا می‌یافت اما در حال حاضر که انتخابات تمام شده و توسط شورای نگهبان به عنوان نهاد رسمی و قانونی به تأیید رسیده است دیگر معنایی ندارد که حکمیتی انجام شود. البته زادسر پیش‌نیاز طرح حکمیت را سه اصل برشمرد و افزود: حکمیت وقتی معنا می‌یابد که طرفین دعوا خواستار حکمیت باشند و این افراد حکمیت، حکم را قبول کنند و در نهایت خود حکم قبول کند که «حکم» باشد. باتوجه به این اصول و اینکه آقای احمدی‌نژاد هرگز درخواست حکمیت نکرده است بنابراین اصل حکمیت بی‌معنا می‌شود زیرا وضعیت کشور به گونه‌ای نیست که نیازمند حکمیت باشد وضعیت خوب و امن کشور، مورد تأیید ستار هدایتخواه نیز قرار گرفت نماینده حامی احمدی‌نژاد در گفت و گو با خبر گفت به وضعیت کشور بحرانی نیست بحران در برخی از افراد به وجود آمده است و می‌خواهند با طرح این مسائل اذهان جامعه را از پیگیری عوامل اغتشاش منحرف کنند. هدایتخواه با انتقاد از طرح حکمیت از سوی مهدوی‌کنی اظهار داشت: این طرح حکمیت طرحی و تحمیلی است و اگر قرار است حکمیتی صورت بگیرد باید مقام معظم رهبری این حکمیت را مشخص کنند نه اینکه فردی خود حکم شود و بخواهد در مورد مسئله‌ای حکمیت انجام دهد.

هدایتخواه در مورد ارائه نتیجه حکمیت به رهبری گفت: اگر قرار باشد نتیجه این حکمیت در نهایت به رهبری ارائه شود به هیچ وجه قابل پذیرش نیست زیرا رهبری این حکمیت تحمیلی را نخواهد پذیرفت بلکه باید ایشان حکم را مشخص کند گرچه من معتقدم که مشکلی در کشور جود ندارد بلکه مشکل اساسی در برخی از افراد وجود دارد حکایت این افراد همانند مورچه‌ای می‌ماند که در حوضچه افتاد و گفت دنیا را آب برد. محمدتقی رهبر نیز در گفت و گو با خبر وضعیت کشور را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد. برای مردم فرقی نمی‌کند که چه کسی در رأس کار قرار گیرد، زیرا دغدغه معیشت برای مردم مطرح است و همین دغدغه سبب شده که مردم سرگرم کار و زندگی خوب باشند و به انتخابات نپردازند به خصوص اینکه انتخابات از نظر مردم تمام شده است.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس، امکان قرار گرفتن احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی در کنار هم و حکمیت مهدوی‌ کنی به عنوان فصل‌الخطاب را بسیار بعید دانست و گفت: میرحسین موسوی باید محاکمه شود زیرا تمام حوادث جاری به تحریک وی صورت گرفته است بنابراین با محاکمه وی دیگر نیازی به حکمیت نیست.

به نظر می‌رسد که بحث حکمیت مهدوی کنی بین احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی به مذاق بسیاری خوش نیامده است گو اینکه روح‌‌الله حسینیان وقت زیادی از مجلس را به هشدار به مهدوی‌کنی اختصاص داد و به وی تذکر داد که مبادا تصور کند این طرح مورد قبول حامیان دولت قرار خواهد گرفت.

این مسئله مورد تأیید رسول منتخب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی نیز قرار گرفت. وی در گفت‌و‌گو با خبر، مخالفان طرح وحدت ملی و حکمیت مهدوی‌کنی را افرادی نامید که تمام ایده‌های اصولگرایانه خود را در احمدی‌نژاد خلاصه کردند و حاضر نیستند کاستی‌ها و ضعف‌های وی را بپذیرند بنابراین وضعیت کشور را خوب و امن توصیف می‌کنند و مخالفان دولت را عده‌ای اراذل و اوباش نامیدند که حاضر نیستند به رأی مردم تکمین کنند. البته چنین مسئله‌ای مورد تأکید علی عسگری نماینده مجلس هفتم و نماینده پارلمانی مجمع تشخیص قرار گرفت. وی حامیان دو آتشه دولت را افرادی دانست که به هیچ وجه حرمت چهره‌های ارزشمند و با سابقه انقلاب را نگه نمی‌دارند و نسبت به آنان می‌تازند. همچنان که وقتی بحث میانجیگری آقای مهدوی‌کنی برای کاندیدای واحد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد برخی از حامیان دولت به من پیغام دادند که به ایشان بگویم دوران پدربزرگی سپری شده است اما فارغ از جوسازی ملی حامیان دولت، نگرانی بزرگان کشور و مراجع نسبت به وضعیت اخیر گسترش یافته است به گونه‌ای که آیت‌الله مکارم شیرازی نیز طرح میانجیگری با تشکیل هیأتی از نمایندگان مجلس و نخبگان را ارائه داد به هر حال تمام تلاش‌ها حاکی از آن است که وضعیت کشور چندان مطلوب نیست با این حال آیا حامیان دولت باز اصرار دارند که وضعیت کشور را امن توصیف کنند و دل‌نگرانی بزرگان کشور برای وحدت و حل بحران دغدغه‌های شخصی و سیاسی و جناحی توصیف کنند. 

آیا این قفل باز خواهد شد؟ 
 طرح وحدت ملی شاید مناقشه بر انگیز‌ترین موضوع برای اظهارنظر‌های سیاسیون دو جناح بوده است. طرحی که برای اولین بار عسگراولادی از متنفذین جریان اصولگرا به همراه برخی دیگر از سیاسیون چون باهنر، نبوی و میرسلیم آن را به دفتر هاشمی بردند ودر پی آن هاشمی در اجلاس خبرگان با ذکر اینکه «دلسوزانی به دنبال طرح وحدت ملی هستند» آن را علنی کرد.

در اولین روزهای بعد از اعلام این طرح بود که سیاسیون با احتیاط به آن واکنش نشان دادند ولی به تدریج خط‌بندی‌های سیاسی آشکارتر شد و حامیان دولت بیشترین انتقاد را به آن وارد کردند در این میان حرف‌های روح‌الله حسینیان کمی صریح‌تر از بقیه بود آنجا که این طرح را «فتنه‌ای جدید» خواند.

عسگراولادی چندی بعد خبرنگاران را دعوت کرد تا درباره این طرح ابهام‌ها را بر طرف کند. او در آن جلسه خبر مهمی را هم اعلام کرد و آن عبارت بود از اینکه طرح برون‌رفت از مشکلات بعد از انتخابات، به دفتر رهبرمعظم انقلاب رسیده است.

در جدول زیر می‌توانید نظرات مخالفین و موافقین این طرح را بخوانید:
اسم موضع نظر
روح‌الله حسینیان   مخالف

کسانی که در مقابل قانون اساسی ایستادگی کردند، حکمیت مهدوی کنی را هم نخواهند پذیرفت. اگر هاشمی رفسنجانی صادق است دست از حمایت از متخلفین بردارد تا در این صورت جامعه به وحدت برسد.

 
محسن یحیوی، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین مشروط طرح وحدت ملی زمانی قابل اجراست که کسانی که در انتخابات اقدام ناشایست انجام دادند بار دیگر به آغوش نظام و ولایت بازگردند.
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس مخالف

ارائه هرگونه طرح وحدت در مورد کسانی که در مقابل مقام معظم رهبری ایستاده و از اقدامات خود اظهار ندامت نکرده‌اند هیج نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. این افراد باید اعلام کنند که اقداماتشان اشتباه بوده و بار دیگر به قانون اساسی و ولایت فقیه باز گردند.

 
اسدالله بادامچیان، نماینده تهران و عضو حزب مؤتلفه مخالف

افرادی می‌توانند در نظام باقی بمانند که اصول را قبول داشته و به ساختارها احترام بگذارند. غیر از جنبش سبز بعضی دوستان که طرح وحدت را مطرح می‌کنند هدفشان وحدت برای همه نیروهای اصولگرا، حل اختلاف سلایق و تشتت آراست تا قشرهای مختلف در زیر پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران گردهم آیند.

 
قدرت‌الله علیخانی، عضو فراکسیون خط امام موافق

اگر رهبری صلاح دانستند طرح وحدت ملی به جریان خواهد افتاد اما اگر ایشان صلاح ندانستند این طرح کنار گذاشته خواهد شد. در حال حاضر هم هر فردی می‌تواند نظر خود را درباره طرح وحدت ملی اعلام کند، اما بنده از همه دوستان و علاقه‌مندان به نظام و رهبری می‌خواهم تحمل کنند و ببینند که نظر رهبر معظم انقلاب در این باره چیست.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام     موافق

 وحدت ملی جزو اصول انقلاب است و بدون آن نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم. باید ببینیم وحدت ملی در چه چارچوبی صورت می‌گیرد، اول باید در این زمینه محوریت ولایت را در نظر بگیریم و ایشان را به عنوان فصل‌الخطاب قبول داشته باشیم و دوم این که وحدت باید دو جانبه باشد و هر دو طرف قضیه آن را قبول داشته باشند و سوم هم اینکه با هم از موضع برادری کار کنیم و سوءظن، بدبینی و تخریب وجود نداشته باشد.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران    مشروط

اگرطرح وحدت ملی در چارچوب قانون اساسی و التزام عملی به ولایت فقیه باشد، طرحی پسندیده و قابل پیگیری است، اما وقتی این طرح از سوی برخی افراد و گروه‌های ساختارشکن که اکنون نیز حاضر نیستند به قانون اساسی و ولایت ملتزم باشند، مطرح می‌شود؛ طرحی برای نجات بحران‌آفرینان و آبرو دادن به خودشان است.

علی اصغرزارعی،  نماینده مجلس مخالف

طرح‌هایی همچون وحدت ملی از زبان کسانی که متهم به ایجاد تفرقه و فتنه هستند موضوعی برای فرار از عمل به قانون اساسی، این میثاق‌نامه شهدا و امام شهیدان است. همه این برنامه‌ها حاکی از زیاده‌طلبی و خودخواهی و تمکین نکردن به قانون و چارچوب‌های قانونی است.

 
دلاور صیامی دبیر کل جمعیت حامیان ولایت مخالف طرحی را که با هدف احیای برخی افراد که در انتخابات اخیر موجب برخی اختلافات شده‌اند را نمی‌توان به اسم وحدت ملی قلمداد کرد.
مریم بهروزی، دبیرکل جامعه زینب (س) موافق

کسانی که نسبت به طرح وحدت ملی در فضای سیاسی کشورمان انتقاداتی را مطرح می‌کنند همان کسانی هستند که نان سیاسی‌شان در اختلاف و تفرقه است.

 
حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و نماینده مردم تهران مخالف

طراحان طرح وحدت ملی به دنبال وحدت میان فتنه‌گران نباشند. اگر طرح وحدت ملی به دنبال ایجاد وحدت بین فتنه‌گران در مسائل اخیر است باید گفت که این افراد با یکدیگر مشکلی نداشته‌اند و تنها در صورت اقرار آنها به اشتباهات گذشته وحدت آنان با ملت حاصل خواهد شد.

سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران مخالف

باید مشخص شود که این وحدت برسر چه چیزی و با چه کسانی است، چون نمی‌توان اصول و مبانی را در این مورد نادیده گرفت. کسی که در جایگاه خواص نتوانسته به خوبی تحلیل کند و در حوادث بعد از انتخابات سکوت کرده بود، اکنون نیز باید سکوت کند و دم از وحدت نزند.

 
آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، امام جمعه بجنورد مشروط اگر قرار است در این کشور وحدت ملی و آشتی ملی مطرح شود باید شرایطی فراهم شود که کسانی که فتنه کردند، از مردم ابتدا عذرخواهی کنند.  
مهدی سنایی، نماینده مجلس موافق ما از جزئیات طرح اطلاع کافی نداریم ولی هر طرحی که وحدت و ثبات را در جامعه به دنبال داشته باشد مفید است.  
میرحسین موسوی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مشروط تاکنون هیچ تماس و یا گفت و گوی مستقیمی در این باره انجام نشده است و چنانچه موضوعی باشد آن را با مردم در میان خواهم گذاشت.  
حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی موافق

برای رسیدن به وحدت بین نیروهای وفادار انقلاب اسلامی حول محور رهبری از هیچ کس و هیچ چیز نمی‌ترسیم. کسانی که کلیت انقلاب اسلامی و نظام را قبول دارند و خدمات زیاد و بی‌سابقه‌ای در انقلاب ارائه داده‌اند را نمی‌توان با یک خطا از زندگی ساقط کرد و این کار اصلاً درست نیست.

 
محمدحسین صفارهرندی، مشاور فرمانده سپاه پاسداران مشروط

میرحسین موسوی ایشان خود دنبال مفری برای خروج از این بن‌بست است. کمک کنید این فضاحت را جمع کند برخی از این ریش سفیدانی هم که برای حل مشکل موجود راه افتادند برای نجات میرحسین موسوی این کار را می‌کنند.

 
علیرضا افشار، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کشور   مخالف

پس از انتخابات عده‌ای که منافق بودند و این اسم برای‌ آنها بهترین اسم است، عزت و افتخاری که ملت ایران در داخل و خارج از کشورمان به دست آورده بود را منکوب کردند و ضربه‌ای که این نامردها به ما وارد کردند بسیار سنگین بود.

 
علی مطهری، نماینده مجلس موافق

گروهی از اصولگریان و به ویژه طرفداران متعصب دولت معتقدند تا زمانیکه عاملان اصلی فتنه به اشتباهات خود اعتراف نکنند و از مردم عذرخواهی نکنند و یا محاکمه و مجازات نشوند صحبت از وحدت ملی حرفی بی‌معناست چرا که در این صورت وحدت ملی به معنای آنچه آنان «نجات سران فتنه» می‌خوانند خواهد بود.

 
علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور مخالف

آقای مطهری در ادعاهای اخیر خود، به رئیس‌جمهور یعنی نماینده منتخب ملت ایران، تهمت زده و او را به نقش داشتن در فتنه اخیر متهم کرده است. انتظار بدیهی آن است که شاهد واکنش مسئولانه هیأت رئیسه مجلس نسبت به اینگونه حرافی‌های توهین‌آمیز و وقیحانه باشیم.

 
عوض حیدرپور،  نماینده مجلس مخالف

نباید برای عاملان اغتشاش حق مذاکره قائل شد و با ارائه طرح‌هایی مانند طرح وحدت ملی که نیازی به آن احساس نمی‌شود، این افراد را تبرئه کنیم.

 
حجت‌الاسلام جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت و حزب مؤتلفه اسلامی مخالف

مراجع تقلید در خصوص وحدت ملی اتفاق نظر داشتند که وحدت ملی بدون محوریت رهبری اجرایی نخواهد شد و همین طور آیت‌الله نوری همدانی و علوی گرگانی و اعضای جامعه مدرسین نیز به صراحت گفتند که با عوامل فتنه وحدت حاصل نخواهد شد.

   
مریم بهروزی، دبیرکل جامعه زینب (س) موافق این طرح در بردارنده منافع ملی و مصالح کشور با محوریت رهبری و نیز در جهت تقویت نظام است.  
آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی امام  خمینی  مخالف   وحدت و اتحاد با کسانی که قصد براندازی نظام را دارند، بی معناست.      
 
معصومه ستوده-محمود عزیزی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.035 seconds.